Akustické studio Audio Hoďas
Audio Hoďas - servis a poradenství v oboru audiotechniky
Servis a poradenství v oboru audiotechniky.
Opravy, rekonstrukce a vývoj reproduktorových soustav.
Instalace a ozvučení domácích a komerčních prostorů.
Akustické studio Audio Hoďas
nabídka služeb
Novinky

10.2.2015

Domácí i profesionální audiotechnika je velký byznys. Studio Audio Hoďas se zaměřuje na střední nebo nižší cenovou kategorii, avšak při zachování maximální možné úrovně zvukové kvality.
Více viz článek: Ozvučení domácích...

5.2.2014

Ve vlastnostech re­produktorů jsou veliké rozdíly a použitím nevhodného repro­duktoru je pak možné zcela znehodnotit uva­žovanou zvukovou aparaturu.
Nejprve je nutné prostudovat dostupnou technickou dokumentaci a posoudit, zda jsou vhodné k požadovanému účelu.
Více viz článek: Typy reproduktorů...

Rekonstrukce reproduktorových soustav Tesla ARS 840

reproduktorové soustavy Tesla ARS 840

Těmito ozvučnicemi jsem se poprvé zabýval před více jak deseti lety, ale na reproduktory, kterými byla osazena jsem po řadě experimentů raději rezignoval. Desetipalcový reproduktor by měl umět zahrát mohutné basy, jenže ARN 730 je srovnatelný tak se současným šestipalcovým subíkem. Středový reproduktor ARO 664 byl již v době své výroby z nouze ctnost. Pokud vím, tak se stejné reproduktory nacházeli v tlampačích na chodbách, třeba v továrních halách - tedy žádné HiFi. To, co vycházelo z výškového reproduktoru ARV 160, byly sice nějaké vyšší frekvence, ale zvukově se to žádnému známému hudebnímu nástroji nepodobalo.

Všechny zmíněné závady byly důvodem, proč jsem se tehdy rozhodnul osadit ozvučnici desetipalcovým reproduktorem Dexon W 120, středovým TVM ARX 150 a výškovým Tonsilem GDWK 10/80/7,8. Zvuk byl z říše snů každého milovníka silných reproduktorů. Rovněž kvalitu celkové reprodukce jsem považoval za velmi slušnou.

Tentokrát chtěl ovšem zákazník ozvučnici osadit původními reproduktory a chtěl tak vytvořit solidní retro. Po dohodě se zadavatelem jsem upustil od použití schématu původní Teslácké výhybky, jejíž řešení je možné ze současného technického hlediska považovat za zcela nevyhovující. Např. před výškovým reproduktorem s citlivostí sotva 86 dB byl zařazen odpor 12 Ω což považuji za smrtící dávku pro vysoké frekvence, atd.

Původní stav ozvučnic byl dost špatný:

reproduktorová soustava Tesla ARS 840reproduktorová soustava Tesla ARS 840reproduktorová soustava Tesla ARS 840

Po odstranění původního povrchu se ukázaly všechny závady:

reproduktorová soustava Tesla ARS 840reproduktorová soustava Tesla ARS 840reproduktorová soustava Tesla ARS 840

Po rekonstrukci tělesa ozvučnice a po základním ošetření povrchu
byla na stěny ozvučnice nalepena dýha vyrobená z amerického dubu:

reproduktorová soustava Tesla ARS 840reproduktorová soustava Tesla ARS 840

Na závěr byly osazeny reproduktory a nataženo nové plátno:

reproduktorová soustava Tesla ARS 840reproduktorová soustava Tesla ARS 840reproduktorová soustava Tesla ARS 840

Jak již bylo uvedeno, na přání klienta byly použity originální reproduktory, avšak dělící kmitočty byly na základě aktuálního měření nastaveny na hodnoty 750 a 7500 Hz. Výsledný zvuk byl pro mne tak trochu překvapením. Celkově nebyl vůbec špatný a byl jednoznačně lepší, než je možné slyšet u originální verze. Soustavy poskytují příjemný poslech i přesto, že moje výhrady ke zvuku výškového reproduktoru nemohu změnit. Rovněž původní basové reproduktory není možné porovnávat s nyní vyráběnými desetipalcovými reproduktory. Ten Vám v takovéto ozvučnici zahraje již od třiceti Hz velmi slušný zvuk. Tesla ARS 840 hluboké basy jenom naznačuje, ale to je bohužel daň za retro.

Po osazení ozvučnice reproduktory jsem objevil ještě jeden problém, který zejména u starší produkce z Tesly VM popisují různí autoři v kritických článcích. Reproduktory mají velký rozptyl vlastností v jedné výrobní řadě. Po sestavení výhybky z proměřených, prakticky totožných součástek pro každou ozvučnici, byl mezi oběma stranami zřetelný, slyšitelný rozdíl ve zvukových charakteristikách. Proto jsem musel po proměření soustavy provést ve výhybkách určité změny, aby výsledný zvuk reproduktorové soustavy byl symetrický.


Ale závěrem: docela bezva retro – když máte dost místa.

tipy a rady
Nákup reprosoustavy
Při volbě reproduktorové soustavy bude dnešní zákazník konfrontován s širokou nabídkou výrobků v cenových relacích od pár stokorun u "krabiček" pro počítače až po desetitisícové částky. V luxusním provedení jdou však ceny do statisíců. Bohužel se stává, a to i u renomovaných výrobců, že uvnitř nádherných ozvučnic jsou často použity buď poddimenzované, anebo zcela podřadné elektrosoučástky. Pokud není vše správně vyladěno může být výsledný zvuk takové reprosoustavy zastřený, plochý, anebo rušený vlastními interferencemi a Váš zážitek z poslechu je ten tam.
Rada:
Kupovat reproduktorové soustavy, to je vždy nákup "zajíce v pytli". Než se totiž soustavy dostanou do kondice, tak musí hrát stovky hodin (viz rozehrávání). Při nákupu reprosoustavy si ji nechte řádně předvést a pokuste se vysledovat, jestli přednáší celé zvukové spektrum. Jinak by se mohlo stát, že si domů přivezete pouze předražený kus nábytku.
Tip:
Vezměte si sebou na CD nebo DVD svoji oblíbenou nahrávku, kterou dobře znáte. Nechejte si ji přehrát a při tom pozorně sledujte kvalitu reprodukce. Zaměřte se hlavně na projevy jednotlivých nástrojů. Kytary nebo housle musí mít nezastřený čistý zvuk, u bicích musíte slyšet každý detail při poklepech na haitku, triangl či jiná cinkátka a velký buben, ten musí mít dobrou dynamiku. Velké ozvučnice také musí přednášet dostatečně hluboké basy.
Více viz článek: Jak nakupovat...
Audio Hoďas © 2009 - 2015   ·      ·   Webdesign: Květina   ·   Odkazy a symboly